Hoe begin je aan Zoekmachine Marketing (SEO en SEA)?

Hoe begin je aan Zoekmachine Marketing (SEO en SEA)?

De termen SEO en SEA worden steeds vaker genoemd binnen communicatie.
SEO staat voor Search Engine Optimization wat wilt zeggen dat je de inhoud, links en techniek van een webpagina gaat versterken om deze hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Naast het organisch versterken, kan je ook betalen om betere zichtbaarheid in de zoekresultaten te krijgen, d.m.v. adverteren via bvb. Google Adwords. Deze marketingtool wordt SEA of Search Engine Advertising genoemd.

Maar hoe begin je er aan? Eerst met SEO, of SEA of met beide?
Je zal wel creativiteit nodig hebben om je op het veranderlijke zoekgedrag van je doelgroep te richten, maar belangrijk is dat je website goed zit. Hoe zit het met jouw website? Heb je onlangs nog gecontroleerd of je website sterk scoort op vlak van SEO?

Er zijn verschillende elementen die invloed hebben op de zoekmachineprestaties van je website. Je kan heel wat optimaliseren om goed vindbaar te worden via Google. Maar pas op, je moet wel de juiste balans vinden, anders zorg je er misschien zelf onbewust voor dat je juist slechter vindbaar bent via Google.

Welke elementen zijn van groot belang om met je website gevonden te worden in de zoekmachines?

De juiste zoekwoorden

Het vinden, selecteren en analyseren van de juiste zoekwoorden voor je website is de eerste stap. Je onderzoekt hoe je doelgroep zoekt, wat ze zoeken, waar en wanneer en welke woorden ze gebruiken. Een analyse naar zoekwoorden geeft ook inzicht in woorden waar je beter niet op focust. De zoekwoorden moeten ook op een juiste manier gebruikt worden en niet te vaak voorkomen, of Google straft je daarvoor af. Het gebruik van de juiste zoekwoorden in je teksten is dus van groot belang. Start daarom zeker met SEO bij de opstart van een nieuwe website.

Unieke, relevante inhoud

De kwaliteit van je teksten is zeer belangrijk om een goede positie te scoren in Google. Het is van groot belang dat je niet alleen de juiste zoekwoorden strategisch in je teksten verwerkt, maar dat er ook unieke en geen dubbele teksten of titels voorkomen.

Inkomende en uitgaande links

Je positie in Google kan beïnvloed worden door het aantal inkomende links naar je website en het aantal uitgaande links. De links moeten kwalitatief zijn en relevant voor de inhoud van je website, anders kan dit negatief zijn voor je positie. Aanwezigheid op social media heeft hierbij een sterke positieve invloed.

Snelheid van de website

Het is voor een bezoeker op je website heel aangenaam als de website direct zichtbaar is. Alles wat de laadtijd van een pagina kan vertragen, kan nadelig zijn voor je positie in Google. Vermijd daarom Flash, zware afbeeldingen of zware video’s of check of je ze niet op een betere manier kan opladen.

Updaten van je website

Door de toenemende concurrentie en de snelheid waarmee Google zijn formule aanpast om goed te scoren in de zoekresultaten, blijft het organisch optimaliseren van je website een lopend proces. Het is belangrijk dat je geregeld je website aanvult met nieuwe, originele content.

Google Adwords

Heb je de SEO van je website onder de knie? Dan kan je meteen starten met nog meer verkeer naar je website proberen te leiden door betalende advertenties te plaatsen in de zoekmachines, bvb via Google Adwords. Deze advertenties zijn aan een relevante webpagina van je website gelinkt. De advertentie wordt naast of boven de organische zoekresultaten geplaatst als er wordt gezocht op een woord dat aan de advertentie gekoppeld is. Google kan ook de advertenties op websites plaatsen, gebaseerd op de inhoud van deze sites en hoe relevant ze zijn voor je advertentie. Je betaalt alleen als er wordt geklikt (cost per click) op een advertentie. Er zijn verschillende redenen waarom je kiest voor Search Engine Advertising (SEA): om een zo groot mogelijk bereik te genereren, om zo veel mogelijk clicks te realiseren of om zo veel mogelijk conversies (informatieaanvragen, aanmeldingen, aankopen) te bereiken. Je doelstelling zal bepalend zijn voor je strategie.

Heb je hulp nodig om je website te optimaliseren, of twijfel je of SEA wel rendeert? Sprengers helpt je graag verder met advies of een vrijblijvende offerte.